dilluns, 13 de febrer del 2012

Roberto Olivan


Classe Magistral de Roberto Olivàn, 02.03.12
Presentació breu de  la seva carrera professional.


Roberto Olivan

« És real la transversalitat d’Olivan quan com a coreògraf no solament és a mig camí de Bèlgica i Barcelona, i dels orígens geogràfics molt dispars dels intèrprets dels seus espectacles, i d’interessos i tons que fan una elegant finta a la més asèptica intel·lectualitat conceptual de bona part de la dansa contemporània per procurar, en canvi, tocar ferm de peus a terra i fer bona festa de grup, autèntica i sentida, sinó que principalment és a mig camí d’un munt de llenguatges escènics. La Roberto Olivan Enclave Dance Company fa dansa des de l’organicitat més primigènia del teatre gestual, des de la força i l’energia no simulades del circ, des de la presentació d’un ja-som-aquí-amb-vosaltres allunyat de les màscares de la representació, per edificar-se molt més sòlidament sobre la realitat pura i dura: la personal dels intèrprets, recosida segons les necessitats de l’obra, però també la compartida amb el públic, que d’alguna manera, de moltes maneres, hi participa sempre » (...) « Educat en el formalisme i la formalitat i la netedat de formes belga, en el control i la precisió, quan vola per compte propi Oliván busca i troba un registre fresc que està molt més a prop dels seus orígens. Els espectacles de la companyia Enclave són conscientment peces enclavades i concebudes en clau popular, és a dir, que arrelen i que posen fil a escenes que en la majoria dels casos tenen denominació d’origen. No estan fetes tant amb el cap com amb la pell, amb afectes i emocions.” **

** Extret de l'article de Joaquim Noguero "Roberto Olivan, coreògraf transversal" per a la revista Transversal. Joaquim Noguero (Manresa, 1964) és professor de periodisme cultural a la facultat de comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull des del 1999 i de crítica al Conservatori Superior de Dansa (Institut del Teatre) des del curs 2004-2005. Crític de dansa de La Vanguardia des de febrer del 2002, del 1995 al 2002 va ser-ho de teatre i dansa al diari Avui, on ara col.labora al suplement de cultura. Director d'En Moviment, anteriorment havia dirigit la revista de literatura i pensament El Pou de Lletres (1996-2000).

Recorregut professional

2011

MELODIA UNIVERSAL. Director Artístic i coreògraf al Projecte de Circ Contemporani CRECE (Madrid, Espanya) / Espai sonor i composició musical: LAURENT DELFORGE / Director Projecte CRECE: JAVIER JIMENEZ / Assistent de direcció: MICHELLE MAN / Disseny il.luminació: JUAN CARLOS MENOR / So: DANI MILLAN / Rigger: QUIM TORNER / Ajudants rigger: STEFANO FABRIS i SABRINA CATALAN / Director Escola Circ Carampa: DONALD B. LEHN / Directora de producció: MARISA AGOSTINI JAEN / Productor executiu: OSCAR ORTIZ de ZARATE / Administració: DAVID LEON / Producció: Escola de Circ Carampa i Teatro Circo Price.

THE RECLINING WOMAN. Òpera de càmara per a 3 cantants i petita orquestra. Direcció i coreografia: Roberto Olivan / Escenografia: Pépé Grégoire / Interpretat per: DE HELLING i THE NAP ENSEMBLE / Dedicat a Klaas i Gerrie de Vries / Basat i inspirat en les escultures de Henry Moore / Libretto i música composada per ASTRID KRUISSELBRINK / Producció: Fonds Podiumkunsten (Holanda).

KNOW YOUR ENEMY. Coreògraf convidat a ARTESIS ANTWERPEN CONSERVATORY, Antwerpen (Bèlgica).

HISTÒRIES INTEL·LACTUALS. Codirector, juntament amb ROBERTO MAGRO, de l'espectacle inaugural del Festival de Circ Contemporani TRAPEZI, Reus (Espanya).

BORN, NEVER ASKED. Coreògraf convidat a la CONTACT DANCE COMPANY, La Valeta (Malta).

2010

IWU'S SECRET. Coreògraf convidat a KLUB ZAK, Gdansk (Polònia).

ONLY REAL WHEN SHARED. Coreògraf convidat a SEAD, Salzburg (Àustria). Companyia BODHI PROJECT.

FEIMO. Coreògraf convidat a HECHO dins el programa JACOBEO EN PROGRESS (Espanya-França).

MINDSET. Coreògraf convidat a SEAD, Salzburg (Àustria).

RISK POLICY. Coreògraf convidat a SEAD, Salzburg (Àustria).

2009

Gener 2009: fundació oficial d'Enclave Arts del Moviment, S.L. a Catalunya.
Creació dels espectacles d’improvització DRUMMER BOY i WHILE WAITING..
A TOUCHING EXPERIENCE. Coreògraf convidat a de Theaterschool Amsterdam (Holanda).


ROBER I TOBER. Improvització de dansa-teatre interpretat per ROBERTO OLIVAN i ROBERTO MAGRO al Festival d’Watt a Budapest (Hongria).

MERMAID'S CALL. Roberto Olivan & ENCLAVE Arts del Moviment (Bèlgica-Espanya), coproduida per CAER - Centre Arts Escèniques de Reus (Espanya).
Coreògraf convidat al projecte d’Òpera ALBA ETERNA. Companyia d’Òpera CAMERA MUSICAE. Coproducció: CAER - Centre Arts Escèniques de Reus (Espanya).

2008

EL KIOSKO DE LAS ALMAS PERDIDAS. Coreògraf convidat al CENTRE COREOGRÀFIC DE GALICIA, La Coruña (Espanya). Música en directe: Mercedes Peon. Coproducció LABORAL ESCENA (Gijón, Espanya).
MOTIVOS RAZONABLES.Coreògraf convidat a l’Institut del Teatre de Barcelona (Espanya).

2007

IN THE NAME OF THE LAND. Coreògraf convidat per ICELAND Dance Company (Companyia Nacional) a Reykjavik, Islàndia.
Professor convidat al Conservatori de dansa EL BARCO (San José, Costa Rica).
Creació de l’espectacle d’obertura a l’AULA DE TEATRE (Mataró).
Coreògraf convidat al projecte INDIVIDUS de la Mostra MESDANSA (Reus).


ROBER I TOBER. Improvització de dansa-teatre a la SALA TRONO (Tarragona) interpretat per ROBERTO OLIVAN i ROBERTO MAGRO.

2006

LANDMARK. Coreògraf convidat a l’ E.S.A.C. (Ecole Supériore des Arts du Cirque, Bèlgica). Col·laboració artística E.S.A.C. / P. A. R. T. S. Amb música en directe de RICCARDO NOVA.

HOMELAND. Roberto Olivan ENCLAVE Dance Company (Bèlgica-Espanya). Espectacle de circ, dansa, teatre i música. Coproducció CAER (Centre Arts Escèniques de Reus), Teatre Mercat de les Flors (Espanya), TRANSVERSAL, Xarxa d’Activitats Culturals (Espanya). Partners: kc nOna (Bèlgica), Banquine (Bèlgica); amb el suport de la Generalitat de Catalunya, l'Institut Català d’Acció Cultural (Espanya), Ministère de la Communauté française Wallonie -Bruxelles, Service du Cirque, des Arts forains et des Arts de la Rue (Bèlgica), Commission communautaire française (Bèlgica); amb el suport del Theater op de Markt, Dommelhof (Bèlgica), SACD – Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques (Bèlgica).

SUNNY SIDE UP. Coreògraf convidat a VERTIGO Dance Company (Jerusalem, Israel). Coproducció Espanya-Bèlgica-Israel.

2005

TESTUDO. Professor i coreògraf convidat a KNUA, Korean National University of Arts (Seoul, Corea del Sud).

IL COMBATTIMENTO. Coreògraf convidat a la Music Ensemble WALPURGIS (Anvers, Bèlgica).

2004

DANSFABRIEK. Taller de fusió de dansa contemporània i Breakdance al Centre Cultural KcNONA, Mechelen (Bèlgica).

HOKHMA. Coreògraf convidat a l’Apertura del nou edifici de l'escola ArtEZ a Arnhem (Països Baixos).

GREAT FUGUE (GALA 2004) Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).
Fundació del Taller Internacional de Dansa Contemporània a Tortosa.

2003

LE VERTIGE DE PAPILLON. Companyia de Circ i Dansa FERIA MUSICA, professor i col·laborador a la coreografia (Brussel·les, Bèlgica).
A l’Abril 2003 fundació oficial de Roberto Olivan ENCLAVE Dance Company a Brusel.les (Bèlgica).


DE FARRA. Roberto Olivan ENCLAVE Dance Company / Musica en directe: PIERRE BASTIEN / Producció: HET NET / Coproducció: Concertgebouw Bruges (Bèlgica) i Mercat de les Flors (Barcelona, Espanya) / Amb el suport de la societat de drets d’autor SACD amb el programa 1500 hores per ballar.

2002

Coreògraf convidat al Teatre HET NET, Bruges (Bèlgica).
SS. Direcció: JOSSE DE PAUW i TOM JANSEN, coreografia: Roberto Olivan. Espectacle realitzat en el marc de BRUGES Capital Cultural Europea 2002.


VULNERABLE. Solo creat i interpreteat per Roberto Olivan, música en directe de RAMON BALAGUÉ.


THE HILLSIDE OF THE OLD CRONES. Ensemble de musica WALPURGIS (Anvers, Bèlgica). Coreografia: Roberto Olivan.

IMPROVISATION WORKSHOP-PERFORMANCE.Dirigit per Roberto Olivan al Teatre Beurschouwburg, Brussel·les (Bèlgica).

GENTSE MADRIGAALKOOR. Coreografia per al concurs TV Best choir of the year (Bèlgica) - 1er premi i Premi a la peça més original.

WORTEL VAN GLAS. HET PALEIS, Anvers (Bèlgica). Actor: STEFAN PERCEVAL / Text: JOSSE DE PAUW /Música : EAVESDROPPER / Coreografia: ROBERTO OLIVAN.

2001

Coreògraf convidat al Teatre HET NET, Bruges (Bèlgica).
NATURAL STRANGE DAYS. Coreògraf Roberto Olivan - Prix de la Création Chorégraphique 2001 de la Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques a Bèlgica (SACD).

2000

IN REAL TIME. Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).

1999

ACHTERLAND (REPRISE) - Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE KEERSMAEKER (Brusel.les, Bèlgica).

I SAID I. Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).

1998

DRUMMING. Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE

KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).

WOUD (REPRISE). Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE

KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).

1997

JUST BEFORE. Ballarí a ROSAS Dance Company, directora artística ANNE TERESA DE

KEERSMAEKER (Brussel.les, Bèlgica).

1996

COMMON ESSENCE. Coreògraf Roberto Olivan, 2on premi al Certamen Coreográfico de Madrid
1996.

SET AND RESET (REPRISE a P.A.R.T.S.). Coreògrafa TRISHA BROWN.

1995

PROMETEO. Director artístic ROBERT WILSON (esdeveniment organitzat per P.A.R.T.S. amb l’Òpera de Brussel.les LA MONNAIE).


SYMBIOSIS. Coreògraf Roberto Olivan.

1994

FENIX. Ballarí a la Companyia de dansa SELENE LUX, coreògraf PEPE HEVIA, Barcelona (Espanya).

CANCIÓN DE CIGARRA. Ballarí a la Companyia de dansa SELENE LUX, segon premi al concurs Ricard Moragas 1994, Barcelona (Espanya).

1993

EL LUGAR DEL SILENCIO ETERNO. Coreografia curta de Roberto Olivan.

1992

QUE MÁS DA SI NO ME QUIERES. Coreografia curta de Roberto Olivan.


Experiència en cinema

Coreògraf per al film LES DERNIERS JOURS DU MONDE, amb Sergi López i els directors JEAN-MARIE i ARNAUD LARRIEU, producció França-Espanya (2009).
Ballarí al film SIMON KONIANSKI del director MISHA WALD, producció Bèlgica-Polònia-Ucraïna (2008).

Experiència pedagògica, tallers i/o creacions de petit format
P.A.R.T.S. (Bèlgica)
ROSAS/Anne Teresa de Keersmaeker (Bèlgica)
NEEDCOMPANY (Bèlgica)
Danscentrum Jette (Bèlgica)
Teatro Central de Sevilla (Espanya)
Institut del Teatre de Barcelona (Espanya)
1x2x3 asbl FATOU TRAORE (Bèlgica)
FERIA MUSICA (Bèlgica)
The Royal Ballet School of Antwerp (Bèlgica)
ESAC/Ecole Supériore des Arts du Cirque (Bèlgica)
Korean National University of Arts (Corea del Sud)
Iceland Dance Company (Islàndia)
Iceland Academy of Arts (Islàndia)
VERTIGO Dance Company (Israel)
Charleroi Danses/Michele Anne De Mey (Bèlgica)
VIVACE EVERGEM koor (Bèlgica)
Szeged Contemporary Dance Company (Hongria)
Studio HYBRID / BUD BLUMENTHAL (Bèlgica)
Conservatorio EL BARCO de Costa Rica (Costa Rica)
LABORAL ESCENA, Gijon (Espanya)
Dans Studio Zenit (Bèlgica)
Scuola di Formazione Arti Circensi, FLIC (Itàlia)
Centre National des Arts du Cirque, ENSAC (França)
La Danseria / Escola de Dansa de Vilafranca del Penedès (Espanya)
Associació SUDANSA (Espanya)
Escarlata Circus (Espanya)
CARTE BLANCHE / The Norwegian Company of Contemporary Dance (Noruega)
Festival Internacional de Dansa de Terrassa (Espanya)
Race & Rhythm Space (Regne Unit)
Danscompagnie LUNE (Bèlgica)
Kong vzw (Bèlgica)
De Theaterschool Amsterdam (Holanda)
Festival DIES DE DANSA (Espanya)
Festival MESDANSA (Espanya)
La Raffinerie (Bèlgica)
De Kunsthumaniora (Bèlgica)
SEAD - Salzburg Experimental Academy of Dance - (Àustria)
Dans och Cirkushögskolan/University College of Dance and Circus (Suècia)
Espai de Circ de Mataró CRONOPIS (Espanya)
Nouveau Clown Institute (Espanya)
Nux Company, Edinburgh (Estocolm)
Companyia SIGLO XXI (Portugal)
Centre des Arts du Cirque LE LIDO (França)
La CALDERA (Espanya)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada